po út st čt so ne
7
14
21
22
23
24

Flemmichova vila 28. 2. – 20. 4. 2025

Vstupné 50/30 Kč, snížené vstupné platí pro děti, studenty a seniory nad 65 let  

Při nákupu vstupenek lze uplatnit Městskou kartu Krnov

otevřeno denně mimo pondělí, 9.00–12.00/12.30–17.00 hod. 

Výstava figurek z kinder vajíček ze sbírky Lydie Holinkové

Lydie Holinková, vášnivá sběratelka, se již více než třicet pět let věnuje sbírání figurek z kinder vajíček. Její záliba začala ve čtyřech letech, kdy jí teta z Německa přivezla první balení čokoládových vajíček s překvapením. Její sbírka ovšem rostla pomalu, neboť v tehdejším Československu se vajíčka sháněla těžce – dostupná byla pouze v tuzexových prodejnách nebo jako dárek od příbuzných ze zahraničí. Zvrat nastal po sametové revoluci, kdy se oblíbená cukrovinka dostala i na pulty běžných obchodů.

První sada figurek u nás vyšla v roce 1992, byli to hrošíci Happy Hippo. V devadesátých letech byly figurky stále ručně malované, hračky propracované, nápadité, funkční. Lydie Holinková má v současnosti ve své sbírce jedenáct tisíc figurek a hraček. Krom toho sbírá také veškerý reklamní materiál, obaly a Maxi Kinder Hračky. Výstava představuje sice jen zlomek autorčiny sbírky, zato však přináší nejzajímavější a výtvarně nejhodnotnější figurky, které leckterého návštěvníka zavedou prostřednictvím nostalgických vzpomínek zpět do dětství.

Flemmichova vila 6. 3. – 20. 4. 2025

Vstupné 50/30 Kč, snížené vstupné platí pro děti, studenty a seniory nad 65 let  

Při nákupu vstupenek lze uplatnit Městskou kartu Krnov

otevřeno denně mimo pondělí, 9.00–12.00/12.30–17.00 hod. 

Kuchařské tisky z fondu Vědecké knihovny v Olomouci

Městské muzeum zve návštěvníky na unikátní výstavu, která představí nejvzácnější a nejzajímavější kuchařské publikace z knižního fondu Vědecké knihovny v Olomouci. Výstava mapuje více než pět století kulinářské historie, přičemž každá z knih nejen uchovávala recepty, ale také ovlivňovala společenské chování a kulturní zvyky.

Na výstavních panelech, které kombinují texty a fotografie, se návštěvníci seznámí s 27 významnými tituly. Mezi nimi zaujme například De honesta voluptate (1503), nejstarší tištěná kuchařka ve fondu, jejíž autor, italský humanista Bartholomeo Sacchi, se zasloužil o vznik jednoho z prvních odborných děl na téma stravování.

České kulinářské dědictví je zastoupeno např. Kuchařstvím alchymisty Bavora Rodovského (1591), který je autorem nejstarší české tištěné kuchařky. Nesmí chybět ani známá Domácí kuchařka Magdalény Dobromily Rettigové, jejíž recepty jsou stále součástí českých domácností.

Expozici doplňuje katalog s rozšířenými informacemi o vystavených tiscích, který je k dispozici i k zakoupení. Novinkou je kapitola s vybranými historickými recepty, které si můžete vyzkoušet i doma.

Zajímavostí výstavy je replika historické kuchyně a jedna z nejmenších kuchařek na světě (Vídeňská kuchařka, WIENER KOCHBUCH), která měří jen 24 × 22 mm a vyšla v roce 1906.

Autorkou výstavy je historička VKOL Mgr. Petra Kubíčková.

Přijďte se podívat na kulinářské dědictví a objevit, jak se vařilo před staletími!

Flemmichova vila 26. 4. – 15. 6.

Vstupné 50/30 Kč, snížené vstupné platí pro děti, studenty a seniory nad 65 let  

Při nákupu vstupenek lze uplatnit Městskou kartu Krnov

otevřeno denně mimo pondělí, 9.00–12.00/12.30–17.00 hod. 

Vernisáž výstavy v pátek 25. 4. v 17.00

Kreslíř, malíř a grafik Zdzisław Wiart (*1960) působí jako dlouholetý pedagog na Filozofické fakultě Univerzity Jana Długosze v Čenstochové. Jedná se však o rodáka z nedalekých Głubczyc, a právě zde autor nalezl inspiraci svých kreseb.

Na „Hlubčickém skicáři” jsem začal pracovat v roce 2020 během běsnící pandemie. Kreslení se stalo únikem k nikdy nerealizovaným kresbám. Ve „Skicáři” se vztahují k obrazům, obyvatelům Hlubčic i hlubčicka důvěrně známým, ale interpretovaným mým způsobem vyprávění a tvorby napětí, mým uchopením neviditelné energie místa. Postupně vzniklo 74 kreseb a 34 velkoformátových realizací, ale celý projekt stále zůstává otevřeným prostorem mých hledání.

Narodil jsem se v Hlubčicích, na opolském Slezsku – ve městě u hranic s Československem. Moji rodiče z otcovy strany byli repatrianti z Kamionky Strumiłłovy na Ukrajině, a z matčiny strany – Lachové z Grudka nad Dunajcem v Malopolsku. V šedesátých letech byli našimi sousedy lidé, kteří museli v důsledcích 2. světové války opustit Wilno, dnes litevský Vilnius, běloruské Grodno nebo Zbaráž na Ukrajině.

Bylo mi čtyři nebo pět. Seděli jsme s dědou Antonim v kuchyni u velikého stolu, nad nímž visela žárovka, stíněná bílým plechovým talířem. U stolu se soustředil život naší rodiny. U stolu jsme jedli, u stolu vedli moji rodiče dlouhé hovory nocí až do rána, kdy se děda vracel z noční služby. Měli jsme ještě pokoj, ale v zimě byla kuchyně nejteplejším místem. A tady, v atmosféře kuchyňského tepla, mi děda Antoni ukazoval svět prostřednictvím kreslených obrázků. Kreslil s cirkusovou ekvilibristikou, naprosto svobodně, a já byl zcela fascinován. Napoleon měl úžasný půlkruhový klobouk, stál na nohou bez bot, a ruku měl pod pláštěm – tak, jako Napoleon. Žid v kožešinovém klobouku vypadal přesně tak, jako na předválečných fotografiích za Lwowa nebo z Kamionky.

V okouzlení dědovou kreslířskou dovedností jsem začal sám kreslit své vlastní příběhy a portréty. Všechny jsem shromažďoval v šuplíku své skříňky, abych se k nim mohl občas vracet a doplňovat je dalšími kresbami.

Dnes si výrazně uvědomuji, že můj tehdejší celý svět, lidé a jejich historie, rozněcovaly moji obraznost, a rozhodně předurčily mé pozdější výběry témat. A také definitivní rozhodnutí o dalším vzdělání. Můj tehdejší malý hlubčický svět s lesy, poli, říčkami a horami na dohled mne fascinuje stále. Bohatství krajiny, polí, vůní, zvířat i rostlin se stalo tématem mých kreseb, pastelů i prvních linorytů, tištěných na ždímačce pračky Frania.

Flemmichova vila 25. 4. – 26. 5.

Vstupné 50/30 Kč, snížené vstupné platí pro děti, studenty a seniory nad 65 let  

Při nákupu vstupenek lze uplatnit Městskou kartu Krnov

otevřeno denně mimo pondělí, 9.00–12.00/12.30–17.00 hod.

Panelová výstava věnující se ukončení největšího válečného konfliktu lidských dějin na území České republiky i regionu Krnovska a Osoblažska

V letošním roce si Česká republika a velká část Evropy připomene významné kulaté výročí konce druhé světové války a osvobození od německé okupace. Městské muzeum v Krnově, které ve svých sbírkách disponuje jen minimem trojrozměrných předmětů souvisejících s válečným obdobím, představí tuto historickou událost prostřednictvím panelové výstavy. Ta bude obohacena o dosud z velké části nepublikované fotografie Krnova z posledních měsíců války, pocházející ze sbírek Národního archivu v Praze.

Další akce pořádané k výročí:

Flemmichova vila 26. 4. – 1. 6. 2025

Vstupné 50/30 Kč, snížené vstupné platí pro děti, studenty a seniory nad 65 let  

Při nákupu vstupenek lze uplatnit Městskou kartu Krnov

otevřeno denně mimo pondělí, 9.00–12.00/12.30–17.00 hod. 

Petr Stašek se začal zabývat zpracováním skleněného materiálu koncem devadesátých let. Uchvátila ho technika tak zvaného fusingu, známá již ve starověku, jehož technologie spočívá v ohýbání a spékání čirého i barevného tabulového skla ve speciálních sklenářských pecích. Stašek sbíral informace a zkušenosti na odborných seminářích u nás i v zahraničí. Své pracovní výsledky následně předvedl veřejnosti na mnohých výstavách tuzemských, ale i na výstavách v Polsku či Německu.

Na jeho výstavách mohou milovníci skla zhlédnout nápadité, většinou abstraktní obrazy s motivy krajiny, rostlinné a živočišné říše, lidských postav a vesmírných galaxií. Typickým znakem jeho výtvarných děl je vhodně zvolená barevnost, využití faktoru světla, vyjadřování se geometrickými tvary, jednoduchost až znakovost. Rád kombinuje sklo s jinými materiály, jako je například dřevo, kov nebo kámen, což mu nabízí k využití větší rozmanitost tvarů.