po út st čt so ne
3
10
17
24

Flemmichova vila 25. 4. – 26. 5.

Vstupné 50/30 Kč, snížené vstupné platí pro děti, studenty a seniory nad 65 let  

Při nákupu vstupenek lze uplatnit Městskou kartu Krnov

otevřeno denně mimo pondělí, 9.00–12.00/12.30–17.00 hod.

Panelová výstava věnující se ukončení největšího válečného konfliktu lidských dějin na území České republiky i regionu Krnovska a Osoblažska

V letošním roce si Česká republika a velká část Evropy připomene významné kulaté výročí konce druhé světové války a osvobození od německé okupace. Městské muzeum v Krnově, které ve svých sbírkách disponuje jen minimem trojrozměrných předmětů souvisejících s válečným obdobím, představí tuto historickou událost prostřednictvím panelové výstavy. Ta bude obohacena o dosud z velké části nepublikované fotografie Krnova z posledních měsíců války, pocházející ze sbírek Národního archivu v Praze.

Další akce pořádané k výročí:

Flemmichova vila 26. 4. – 15. 6.

Vstupné 50/30 Kč, snížené vstupné platí pro děti, studenty a seniory nad 65 let  

Při nákupu vstupenek lze uplatnit Městskou kartu Krnov

otevřeno denně mimo pondělí, 9.00–12.00/12.30–17.00 hod. 

Vernisáž výstavy v pátek 25. 4. v 17.00

Kreslíř, malíř a grafik Zdzisław Wiart (*1960) působí jako dlouholetý pedagog na Filozofické fakultě Univerzity Jana Długosze v Čenstochové. Jedná se však o rodáka z nedalekých Głubczyc, a právě zde autor nalezl inspiraci svých kreseb.

Na „Hlubčickém skicáři” jsem začal pracovat v roce 2020 během běsnící pandemie. Kreslení se stalo únikem k nikdy nerealizovaným kresbám. Ve „Skicáři” se vztahují k obrazům, obyvatelům Hlubčic i hlubčicka důvěrně známým, ale interpretovaným mým způsobem vyprávění a tvorby napětí, mým uchopením neviditelné energie místa. Postupně vzniklo 74 kreseb a 34 velkoformátových realizací, ale celý projekt stále zůstává otevřeným prostorem mých hledání.

Narodil jsem se v Hlubčicích, na opolském Slezsku – ve městě u hranic s Československem. Moji rodiče z otcovy strany byli repatrianti z Kamionky Strumiłłovy na Ukrajině, a z matčiny strany – Lachové z Grudka nad Dunajcem v Malopolsku. V šedesátých letech byli našimi sousedy lidé, kteří museli v důsledcích 2. světové války opustit Wilno, dnes litevský Vilnius, běloruské Grodno nebo Zbaráž na Ukrajině.

Bylo mi čtyři nebo pět. Seděli jsme s dědou Antonim v kuchyni u velikého stolu, nad nímž visela žárovka, stíněná bílým plechovým talířem. U stolu se soustředil život naší rodiny. U stolu jsme jedli, u stolu vedli moji rodiče dlouhé hovory nocí až do rána, kdy se děda vracel z noční služby. Měli jsme ještě pokoj, ale v zimě byla kuchyně nejteplejším místem. A tady, v atmosféře kuchyňského tepla, mi děda Antoni ukazoval svět prostřednictvím kreslených obrázků. Kreslil s cirkusovou ekvilibristikou, naprosto svobodně, a já byl zcela fascinován. Napoleon měl úžasný půlkruhový klobouk, stál na nohou bez bot, a ruku měl pod pláštěm – tak, jako Napoleon. Žid v kožešinovém klobouku vypadal přesně tak, jako na předválečných fotografiích za Lwowa nebo z Kamionky.

V okouzlení dědovou kreslířskou dovedností jsem začal sám kreslit své vlastní příběhy a portréty. Všechny jsem shromažďoval v šuplíku své skříňky, abych se k nim mohl občas vracet a doplňovat je dalšími kresbami.

Dnes si výrazně uvědomuji, že můj tehdejší celý svět, lidé a jejich historie, rozněcovaly moji obraznost, a rozhodně předurčily mé pozdější výběry témat. A také definitivní rozhodnutí o dalším vzdělání. Můj tehdejší malý hlubčický svět s lesy, poli, říčkami a horami na dohled mne fascinuje stále. Bohatství krajiny, polí, vůní, zvířat i rostlin se stalo tématem mých kreseb, pastelů i prvních linorytů, tištěných na ždímačce pračky Frania.

Koncertní síň sv. Ducha v Krnově, úterý 6. 5. v 17.00 hod.

Vstupné dobrovolné

Přednáška historiků Slezského zemského muzea v Opavě Mgr. ondřeje Koláře, Ph.D. a Mgr. Lubomíra Hlavienky, Ph.D.

Přednáška přiblíží události jara 1945 v tehdejším krnovském okrese. Pozornost se zaměří na poslední měsíce fungování nacistické okupační správy v regionu a především na průběh bojových operací. Závěrečná část pak popíše počátky vysídlování německého obyvatelstva a obnovování československé správy v prvních poválečných týdnech.

 

Flemmichova vila 26. 4. – 1. 6. 2025

Vstupné 50/30 Kč, snížené vstupné platí pro děti, studenty a seniory nad 65 let  

Při nákupu vstupenek lze uplatnit Městskou kartu Krnov

otevřeno denně mimo pondělí, 9.00–12.00/12.30–17.00 hod. 

Petr Stašek se začal zabývat zpracováním skleněného materiálu koncem devadesátých let. Uchvátila ho technika tak zvaného fusingu, známá již ve starověku, jehož technologie spočívá v ohýbání a spékání čirého i barevného tabulového skla ve speciálních sklenářských pecích. Stašek sbíral informace a zkušenosti na odborných seminářích u nás i v zahraničí. Své pracovní výsledky následně předvedl veřejnosti na mnohých výstavách tuzemských, ale i na výstavách v Polsku či Německu.

Na jeho výstavách mohou milovníci skla zhlédnout nápadité, většinou abstraktní obrazy s motivy krajiny, rostlinné a živočišné říše, lidských postav a vesmírných galaxií. Typickým znakem jeho výtvarných děl je vhodně zvolená barevnost, využití faktoru světla, vyjadřování se geometrickými tvary, jednoduchost až znakovost. Rád kombinuje sklo s jinými materiály, jako je například dřevo, kov nebo kámen, což mu nabízí k využití větší rozmanitost tvarů.